Do pomyselnej man-bookerovskej siene slávy vstúpil 25. októbra 2016 Paul Beatty, päťdesiatštyriročný prozaik a básnik z Los Angeles. Porota ocenila jeho satirický román The Sellout a prirovnala autora k Markovi Twainovi a Jonathanovi Swiftovi.
To, že najvýznamnejšiu britskú cenu získal Američan až v jej štyridsiatom ôsmom ročníku, má jednoduché vysvetlenie, ktoré nesúvisí s literárnymi kvalitami britských alebo amerických románov. Kým v minulosti sa cena udeľovala iba autorom z Britského spoločenstva národov, od roku 2014 je otvorená pre všetku beletriu vydanú v angličtine. V roku 2015 ju vďaka tomu získal prvý Jamajčan, Marlon James za román A Brief History of Seven Killings.
Porote Man Booker Prize 2016 predsedala historička Amanda Foreman a víťaz vzišiel spomedzi 155 nominovaných diel. Z nich najprv v júli porotcovia vybrali trinásť do širšieho výberu, v septembri potom šiestich finalistov.
Rozhodnutie poroty bolo aj v tomto roku do istej miery prekvapením. Za favoritov sa považovali skôr romány Do Not Say We Have Nothing Kanaďanky Madeleine Thein alebo Hot Milk britskej autorky Deborah Levy, ktorá bola na cenu nominovaná už po druhý raz. Voľbou čitateľov by zas bola skôr knižka His Bloody Project od Graeme Macrae Burneta. Vyšla v malom škótskom nezávislom vydavateľstve, ktoré má iba dvoch (!) zamestnancov, a predalo sa doteraz vyše tridsaťtisíc jej výtlačkov. Podľa údajov z britského Amazonu predaj jej elektronickej verzie v Kindle Store od zverejnenia nominácie na MBP vzrástol takmer o 320%.
Víťaz je prekvapením aj preto, že Beattyho román je satirický. Poroty Man Bookerovej ceny sa v minulosti nevyznačovali prílišným zmyslom pre humor, už viackrát dali prednosť „solídnejším“ (napríklad historickým) románom pred skvelými satirickými alebo humornými dielami.
The Sellout je satirou o rasových problémoch dnešnej Ameriky, Ameriky Donalda Trumpa i afroamerického hnutia Black Lives Matter. Je to príbeh muža (Sellout je jedna z jeho prezývok), ktorý žije v jednej zo štvrtí Los Angeles a snaží sa tam znovu zaviesť otroctvo a rasovú segregáciu v miestnej škole. To ho privedie až pred Najvyšší súd USA.
Predsedkyňa poroty Amanda Foreman o románe o.i. povedala: „The Sellout je veľmi zriedkavá kniha: taká, čo dokáže vraziť satiru do srdca súčasnej americkej spoločnosti s krutým vtipom, s akým som sa naposledy stretla u Swifta alebo Twaina. Seká na kúsky všetky sociálne tabu, politicky korektné heslá, každú posvätnú kravu. Núti nás smiať sa, a zároveň nás z nej striasa. Je smiešna a súčasne bolestivá.“
Denník The Guardian požiadal finalistov MBP, aby sa pokúsili zhrnúť inšpiráciu, ktorá ich priviedla k napísaniu nominovaných románov. Paul Beatty odpovedal:
„Je ťažké vysvetliť, odkiaľ sa tá kniha vzala. Istým spôsobom je zaklínadlom, pokusom vyvolať z pamäti spomienky na úžasnú hrejivosť vetrov v Santa Ane, bezstarostné dni, ktoré som trávil splývaním pozdĺž pláže v Santa Monice, radosť z naháňačiek s naším psom Butchom okolo broskýň a citrónovníkov v záhrade. Náhlenie sa po vyučovaní vypiť si ovocnú šťavu a čumieť s chlapcami od susedov na seriál v telke. Potom sme prosíkali miestnu celebritu, Eddieho Smitha, zakladateľa Asociácie černošských kaskadérov (hral aj vo filme Rocky III), aby splnil sľub a dostal nás k filmu, až dorastieme.
Na druhej strane, The Sellout je aj talizmanom, márnou snahou odvrátiť a obrúsiť hrany prekliatia a protirečení príslušnosti k farebnej robotníckej triede v prevažne belošskom západnom Los Angeles a vlastne aj v celej Amerike. Naše úteky pred políciou, miestnymi bitkármi a túlavými psami. Sacharínový zápach anjelského prachu [drogy PCP]. Ruvačky. Strach. Miestne samovraždy. Masakra v reštaurácii Bob’s Big Boy, raketový nárast trhovej ceny neopísateľného troizbáku mojej mamy v čase realitného boomu v západnom LA, aj napriek vysokej miestnej kriminalite. Ralph Nader, môj súkromný hrdina, premietajúci o tom, či zvolený prezident Barack Obama bude skôr Strýkom Samom alebo Strýkom Tomom. Dvaja černošskí ministri, Condoleeza Rice a Colin Powell, zapletení do evidentne ľahkomyselnej a nespravodlivej vojny.
Keď však o tom viac premýšľam, najbližšie ku genéze môjho románu má cesta autom, keď chodievam domov do LA. Sto míľ hore-dolu, nočná cesta, ktorá sa obyčajne začína na križovatke Robertsonovej ulice a Sunset Boulevardu a pokračuje na západ na Pacifickú pobrežnú diaľnicu. Je ťažké vyjadriť slovami, ako veľmi je pre mňa táto cesta dôležitá. Opúšťam jednotvárne art deco LA, prechádzam luxusnou nádherou Beverly Hills a Palisád, pobrežnou krajinou Malibu a Zumy a moje spomienky z detstva plynule prechádzajú do predstáv o tom, kým by som sa stal, ak by som nebol opustil toto mesto.
Ešte stále sa vidím ako čierny surfista, vandrák, hľadač pokladov, čo blúdi po pláži s detektorom kovov a hľadá dublóny a šperky, ktoré tu postrácali španielski turisti od 18. po 21. storočie.
Tú knihu som obrazne ‘napísal’ práve tu, na hladkej diaľnici, čo sa v čase mimo špičky podobá na vzorový nemecký autobahn, náhliac sa akoby ku hviezdam, s jednou rukou na volante a druhou dolaďujúc jazzovú stanicu v autorádiu. Po rozume mi chodí pekná spomienka na otca (mám šesť rokov a na jeho kolenách ‘šoférujem’ našu Karmann Ghiu vo vetre pozdĺž pobrežia) a rozmýšľam nad tým, aké to je volať domovom mesto, ktoré nepoznám, a čo to znamená byť čierny.” (The Guardian, kratené.)
Za zmienku stojí skutočnosť, že už druhý rok za sebou získala cenu kniha toho istého nezávislého vydavateľstva. Vlaňajší Jamesov román aj tohoročnú víťaznú Beattyho knihu vydal Oneworld, ktorý založili v roku 1986 manželia Juliet Mabey a Novin Doostdar. V sučasnosti publikuje okolo stovky kníh ročne a pridŕža sa naďalej svojho počiatočného kréda, „vydávať romány, na ktorých výpovedi záleží a ktoré s čitateľom ostávajú aj po dočítaní poslednej stránky“.
Paul Beatty sa narodil v roku 1962 v Los Angeles, absolvoval strednú školu El Camino Real High School vo Woodland Hills, CA. Má magisterský titul z psychológie z Boston University a z tvorivého písania z Brooklyn College. Je autorom dvoch zbierok poézie (Big Bank Take Little Bank, 1991; Joker, Joker, Deuce, 1994) a štyroch románov (The White Boy Shuffle, 1996; Tuff, 2000; Slumberland, 2008; The Sellout, 2015).
(Spracované na základe informácií z webov zahraničných periodík a z Wikipédie.)