Kienotéka Štefana Olejníka

  Knihy > Filmy > Jim Jarmusch: Prežijú len milenci (Only Lovers Left Alive, 2013)

Jim Jarmusch: Prežijú len milenci (Only Lovers Left Alive, 2013)


Varovanie: Text prezrádza niektoré momenty z deja, je lepšie ho nečítať pred zhliadnutím filmu.


Pokiaľ očakávate, že tvorca dobrého filmu musí byť vždy vedený nejakou hlbokou myšlienkou alebo sa usilovať odovzdať závažné posolstvo, tak vás ostatný Jarmuschov film neuspokojí. Ak vám však stačí dielo, v ktorom je inteligentný humor a irónia, halda kultúrnych odkazov a narážok, hutná atmosféra, nostalgia s pocitom zmaru i svetielko nádeje na konci tunela, skvelé herecké výkony a v neposlednom rade výborná hudba, potom je upírsky film Prežijú len milenci pre vás to pravé orechové.

Ústrednou dvojicou je večný pár milencov-manželov-upírov: Adam (Tom Hiddleston ) a Eva (Tilda Swinton). Sú ako previazaný kvantový pár: nech sú akokoľvek ďaleko (na začiatku Adam v Detroite a Eva v marockom Tangeri), zmena, ktorá sa udeje s jedným, zákonite ovplyvňuje druhého prostredníctvom „spooky action at a distance“, strašidelného pôsobenia na diaľku. Tak aj Adamova skleslosť a pohrávanie sa so samovraždou drevenou guľkou (pre upíra ani samovražda nie je jednoduchá!) spôsobí, že Eva okamžite sadá do lietadla a letí nocou k nemu. V 21. storočí je však stále ťažšie dostať sa ku kvalitnej krvi, upíri sa živia krvnými konzervami z laboratória či transfúznej stanice a túlajú nehostinným opusteným Detroitom, kde sa zo slávneho divadla zo zlatých fordovských čias stalo ošarpané parkovisko a mŕtvola hodená do stoky sa v momente rozkladá na kostlivca. Nesmrteľná dvojica nenachádza útočisko ani v Tangeri, zásoby krvi dochádzajú, (opäť raz) umiera aj ich priateľ, Shakespearov súčasník (či alter ego) Christopher Marlowe, zdá sa, že sú na pokraji zmaru. V poslednej chvíli narazia na vášnivú dvojicu milencov, „premenia ich“ –  vysajú (čím sa do nich zrejme prevtelia) a Eva a Adam vďaka ich čistej láske pokračujú. Lebo len milenci prežijú...

Jarmuschov film sa dá vnímať ako paródia na upírske filmy či svojrázna love story. No nielen to, je to zároveň poklona starým majstrom a Jarmuschovým literárnym a hudobným láskam, od Marlowa/Shakespeara, Johanna Sebastiana Bacha, cez romantikov Shelleyho (na ktorého sa Adam nápadne ponáša) a Byrona, až po moderných autorov. Na stene v Adamovej izbe vidíme fotografie Isaaca Newtona, Marka Twaina, Baudelaira, Wildea, Kafku, Becketta a ďalších, ale aj Patti Smith a Neila Younga, medzi knihami, ktoré si Eva balí na cestu, zazrieme Dona Quixota, Becketov Koniec hry aj Nekonečný žart od Davida Fostera Wallacea, verneovku i publikáciu o Basquiatovi, Adam a Eva si „vypožičiavajú“ mená doktora Fausta (asi skôr toho od Marlowa ako od Goetheho), Fibonacciho, Stephena Dedalusa (z Joycovho Portrétu mladého umelca) i Daisy Buchanan (z Veľkého Gatsbyho od Fitzgeralda), nechýbajú ani zmienky o Nikolovi Teslovi či pohľad na detroitský rodný dom hudobníka Jacka Whitea (ktorý si mimochodom zahral v Jarmuschovej Káve a cigaretách v epizóde o Teslovi). Všetci títo veľkí sú akoby spojení niťou, ktorú splietli oní dvaja veční milenci, Eva a Adam...  


Videné: 6.11.2015.

Hodnotenie: ***

Powered by CMSimple| Template: ge-webdesign.de| Login